محمدرضادارابی خواننده محبوب کرمانشاهی

 محمدرضادارابی خواننده موسیقی سنتی، مقامی، کردی و مدرس آواز

محمدرضا دارابی، از خوانندگان پیشکسوت، فعالیت‌ هنری خود را به طور رسمی از سال ۱۳۵۲ با رادیو و تلویزیون آغاز کرد. سپس با ارکستر فرهنگ و هنر استان به سرپرستی استاد کیخسرو پورناظری در کنار‌ هنرمندانی چون شهرام ناظری، کیهان کلهر، هادی منتظری، زنده یاد خلیل چاله چاله، سیاوش نورپور، حشمت اله فرید، مسعود زنگنه، مسعود خزعلی، ابراهیم احمدی، زنده‌یاد مجتبی میرزاده، عباس توتونی، علیرضا نیکزادفر، مرتضی صنعتی و… آثار ارزشمند و ماندگاری را خلق کرد. وی ردیف های موسیقی را نزد استادانی چون محمود بلوری و حاتم عسگری فرا گرفت و از راهنمایی هنرمندانی چون محمدرضا شجریان و زنده‌یاد مجتبی میرزاده بهره‌مند شد. او در جشنواره سراسری سال ۶۷ با اجرای قطعاتی از ساخته‌های استاد خزعلی و تنظیم زنده یاد خلیل چاله چاله، موفق به دریافت دیپلم افتخار شد.

محمدرضا دارابی، علاوه بر این‌که کنسرت های متعددی در داخل و خارج کشور به همراه گروه های مختلف هنری اجرا کرده است، خلق چندین آلبوم کردی کرمانشاهی(کلهری) مانند گلاره، شور شیرین، سرمه خیال، مهجوری، رقص پروانه و ژینا را در کارنامه هنری خود دارد. وی علاوه بر کارهای هنری، درامور اقتصادی هم دستی دارد.

ممر درآمد زندگی محمدرضا دارابی از مدیریت شرکت موفقی است که خود تاسیس کرده و در تهیه و توزیع وتامین سنگهای ساختمانی فعالیت می نماید.

او متاهل و دارای دو فرزند پسر و دختر است. دختر ایشان فوق لیسانس ادبیات انگلیسی و نویسنده رمان روژان است و پسرشان در رشته کامپیوتر درس خوانده است.

دی ماه ۱۳۹۴، این هنرمند خوش اخلاق و خوش منش که معتقد است دوستانش سرمایه های زندگی اش هستند، با همراهی گروه مهرورزان، پس از ۳۰ سال دوباره در زادگاهش به اجرای برنامه پرداخت و با خواندن تصنیف و ترانه های خاطره انگیز و اصیل این دیار، مورد استقبال پر شور همشهریان هنردوست قرار گرفت. اجرای قطعات زیبای کردی به همراه رقص بداهه کودکی سرطانی در شب پایانی کنسرت، فضایی چنان شورانگیز ساخت که اشک شوق از چشمان حضاری که به احترام هنر این سرزمین به پا خاسته بودند، جاری ساخت.

افتخارات و مسئولیت‌ها :

۱. دیپلم افتخار جشنواره سال ۶۷

۲. لوح سپاس جشنواره موسیقی اقوام

۳. لوح سپاس مدیرکل ارشاداسلامی کرمانشاه

۴. لوح تقدیر  خانه موسیقی ایران

۵. لوح تقدیر  شهردارمنطقه ۵ تهران

۶. تندیس جشنواره موسیقی اقوام درآمل

۷. تقدیر در برگزاری موسیقی در فستیوال سن لورنزو در کشور ایتالیا

۸. تقدیر در اجرای کنسرت در دانشگاه یورک در کشور کانادا

۹. برپایی مراسم تجلیل انجمن کرمانشاهیان مقیم تهران به پاس ۴۵سال فعالیت فرهنگی هنری

۱۰. دریافت مدرک هنری T.D.K از کشور آلمان

۱۱. دریافت لوح تقدیر در برگزاری اجرای کنسرت در اصفهان

۱۲. دریافت لوح تقدیر و تندیس از خانه موسیقی ایران به‌پاس یک عمر تلاش در حوزه موسیقی ملی ایران

۱۳. ارایه شش آلبوم موسیقی کردی کرمانشاهی (کلهری) به جامعه هنری ایران

۱۴. عضو پیوسته خانه موسیقی ایران

۱۵. مسئول واحد موسیقی انجمن کرمانشاهیان مقیم تهران

۱۶. دریافت گواهینامه هنری درجه ۲ (معادل فوق لیسانس) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

۱۷. دریافت لوح زرین و مدال طلا از سوی “بنیاد هنری ماملی” مستقر در کشور نروژ به‌عنوان خواننده برگزیده درسال ۲۰۲۰.

۱۸. دریافت لوح تقدیر از سوی خواننده سرشناس موسیقی کردی استاد ناصر رزازی.