کاهش قابل توجه سهم دلار در مبادلات کشورهای اوراسیا

احوال کرمانشاه به نقل از فارس نیوز

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از تاس، الکساندر پانکین، امروز طی مصاحبه‌ای گفت که استفاده از دلار در مبادلات تجاری بین کشورهای عضو اتحادیه اوراسیایی به تنها 21 درصد از حجم کل معاملات رسیده است.

وی گفت: سهم ارزهای ملی این کشورها در مبادلات آنها 75 درصد بوده است.

پانکین افزود: افزایش سهم ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه یکی از مهم‌ترین موضوعات در دستورکار کشورهای عضو اتحادیه اقتصاد اوراسیایی از زمان تشکیل بوده است. در شرایط کنونی سهم ارزهای ملی در مبادلات این کشورها به 75 درصد رسیده است و سهم دلار هم به 21 درصد کاهش یافته است.

این مقام روس افزود: اتفاقات ماه‌های اخیر نشان‌دهنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ غیرقابل اطمینان بودن بسیار زیاد دلار است.

وی گفت: واشنگتن به دنبال انحصاری کردن فضای پرداخت‌های بین‌المللی است و همه این مسائل با هم ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به سمت تلاش‌ بیشتر در ایجاد یک مکانیزم جایگزین و قابل اعتماد سوق داد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در سخنان خود گفت: بر همین اساس احساس نیاز به زیرساخت مالی در فضای اتحادیه اقتصادی اوراسیایی در راستای توسعه استفاده از ارزهای ملی توسط طرف‌های تجاری افزایش یافته است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌


منبع خبر:فارس