نخستین رآکتور مدولار کوچک جهان توسط آژانس انرژی اتمی تأیید شد

احوال کرمانشاه به نقل از فارس نیوز

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، چین در حال ساخت «Linglong-۱»، یک راکتور مدولار کوچک (SMR) در استان هاینان  است. این اولین رآکتور از این نوع در جهان است که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) تایید شده است و قصد دارد نیازهای انرژی مختلف منطقه را تامین کند.

راکتورهای کوچک بر اساس تعریف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن دسته از رآکتورهای قدرت گویند که توان الکتریکی تولیدی آن ها کمتر از ۳۰۰ MWe است. راکتورهای مدولار به صورت پیش ساخته به محل مورد نظر حمل شده و نصب می شوند. بدین ترتیب عملیات ساخت در محل انجام نمی‌شود و امنیت مواد هسته‌ای و امنیت بیشتر می‌شود.

کو یونگ، معاون مهندس ارشد شرکت برق هسته‌ای هاینان  می‌گوید: هر ماژول استاندارد SMR می تواند ۱۰۰ مگاوات بار را تامین کند و می تواند کاملاً با نیازهای کاربر همراه شود. ضمن اینکه این راکتور اجزای کلیدی راکتورهای معمولی را تنها در یک راکتور ادغام کرده است و تمرکز بر ایمنی است، با اقداماتی که می‌تواند بدون دخالت انسان عملیاتی شود.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، انتظار می‌رود SMRها، از جمله ریزراکتورها (MRs) نقش مهمی در تضمین امنیت انرژی و همچنین انتقال انرژی جهانی به کربن خالص صفر داشته باشند.

انتهای پیام/ 


منبع خبرگذاری:فارس