تشخیص اوتیسم برای اولین بار با بررسی مردمک چشم ممکن شد

احوال کرمانشاه به نقل از فارس نیوز

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، در تحقیقات جدید به واکنش مردمک چشم به نور به عنوان یک روش مفید برای تشخیص اوتیسم در کودکان بسیار خردسال اشاره شده است. آزمایشات بیشتری در حال حاضر بر روی گروه بزرگی از کودکان در حال انجام است و یک دستگاه ساده برای غربالگری واکنش‌های مردمک هم ساخته شده است.

مداخله بر روی روند شکل گیری اوتیسم به خصوص از 18 تا 24 ماهگی نتایج مفید و درازمدتی در پی دارد و حتی می تواند به روند یادگیری کلامی این کودکان کمک کند.

در حال حاضر محققان زیادی در حال جستجو برای یافتن راه های موثر به منظور تشخیص اختلال اوتیسم  در کودکان خردسال هستند. شاخصهای زیادی از آزمایش‌های خون و ادرار گرفته تا تصویربرداری مغز، به همین منظور پیشنهاد شده‌اند، اما تعداد کمی از آنها تاکنون به استفاده بالینی رسیده‌اند.

مطالعات دیگری بر روی روش‌های کمتر تهاجمی برای تشخیص اوتیسم متمرکز شده‌اند، و بسیاری از محققان به دنبال نشانگرهای زیستی قابل اندازه‌گیری هستند که علائم مشکلات عصبی را نشان می‌دهند. باز هم، هیچ یک از این دستگاه های ردیابی چشم به استفاده بالینی نرسیده اند.

بررسی جدید مبتنی بر بررسی بازتاب نور در مردمک چشم است. مردمک چشم هر انسان در واکنش به  نور محیط اطراف بازتابی ایجاد می کند.

در گذشته، بازتاب نور مردمک برای ارزیابی صدمات جدی مغزی مورد استفاده قرار گرفته و در سال 2018، گروهی از پژوهشگران دانشگاه واشنگتن یک اپلیکیشن برای گوشی‌های هوشمند ارائه کردند که برای غربالگری ضربه مغزی با استفاده از این نشانگر زیستی خاص طراحی شده بود.

بررسی‌ها نشان می دهد وقتی بچه‌های مبتلا به اوتیسم در معرض نور شدید قرار می‌گیرند، مردمک‌های چشمشان به شکلی غیرعادی گشاد می شوند و این راهی مفید برای شناسایی این بیماری است. بررسی که با استفاده از این روش بر روی یک گروه 36 نفره انجام شده، امیدوارکننده بوده و انتظار می رود در آینده برای بررسی اوتیسم در کودکان 2 تا 4 ساله دستگاهی خاص بر همین مبنا ساخته شود.

انتهای پیام/

 


منبع خبرگذاری:فارس