کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با نوشیدن چند فنجان چای در روز

عایق بندی
عملیات عایق بندی ایزوبام عرشه قطار شهری کرمانشاه آغاز شد.

احوال کرمانشاه به نقل از فارس نیوز

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از گاردین،‌ محققان چینی می گویند که نوشیدن چهار فنجان یا بیشتر چای در روز می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تا 17 درصد طی 10 سال کاهش دهد.

ژیانگ لی، از دانشگاه علم و صنعت ووهان در چین گفت: نتایج ما هیجان‌انگیز است زیرا نشان می‌دهد که مردم می‌توانند با نوشیدن چهار فنجان چای در روز احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهند.

لی گفت: اگر مردم شیر را در چای بریزند، ممکن است اثر محافظتی حتی بیشتر شود. اگرچه او و هفت نویسنده همکارش تأثیر شیر در چای را به عنوان بخشی از کار خود بررسی نکردند، مطالعات قبلی نشان داده که محصولات لبنی می توانند اثر ضد دیابتی نیز داشته باشند.

او گفت:‌ فکر می‌کنم شیر، تأثیر چای بر دیابت را بیشتر می‌کند. یعنی چای با شیر در کاهش خطر ابتلا به این بیماری موثرتر خواهد بود.

او این یافته ها را روز یکشنبه در نشست سالانه انجمن اروپایی برای مطالعه دیابت در استکهلم سوئد ارائه خواهد کرد.

محققان متاآنالیز، 19 مطالعه را درباره تاثیر نوشیدن چای و دیابت انجام دادند که روی تقریباً 1.1 میلیون بزرگسال در هشت کشور در آمریکا، آسیا یا اروپا، از جمله یک مورد در انگلیس انجام شد. آنها ارتباط قابل توجهی بین نوشیدن چای سیاه، سبز یا اولانگ (یک چای سنتی چینی) و کاهش خطر ابتلا به دیابت پیدا کردند.

در مقایسه با افرادی که چای نمی‌نوشیدند، افرادی که یک، دو یا سه فنجان در روز چای می‌نوشیدند، 4 درصد کمتر در معرض خطر بودند، اما افرادی که روزانه چهار فنجان یا بیشتر می‌نوشیدند، 17 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری بودند. اثر در هر دو جنس زن و مرد ثابت بود.

اما یکی از سوالاتی که درباره این تحقیق مطرح شده این است که چرا نوشیدن چای ممکن است از بدن افراد در برابر دیابت محافظت کند؟

این محقق از دانشگاه علم و صنعت ووهان در چین در پاسخ به این سوال توضیح داد که این امکان وجود دارد که اجزای خاصی در چای، مانند پلی فنل ها، سطح گلوکز خون را کاهش دهند که همین موضوع در ابتلا به دیابت تاثیر دارد.

حدود 4 میلیون انگلیسی به دیابت مبتلا هستند. از این تعداد، حدود 90 درصد دیابت نوع 2 دارند که با سبک زندگی ناسالم، به ویژه اضافه وزن مرتبط است. بقیه مبتلا به دیابت نوع 1 هستند، یک بیماری خود ایمنی که با سبک زندگی مرتبط نیست و معمولا در دوران کودکی تشخیص داده می شود.

لی گفت که اگرچه این یافته‌ها مشاهده‌ای هستند و ثابت نمی‌کنند که نوشیدن چای باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شود، اما ما معتقدیم که احتمالا در این امر نقش دارد.

پایان پیام/


منبع:خبرگذاری فارس