حمایت تمام‌قد غول‌های فناوری آمریکا از حکم دیوان عالی/ اظهارنظر درباره لغو قانون سقط جنین، ممنوع!

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس- مائده زمان فشمی؛‌ دیوان عالی آمریکا هفته گذشته با لغو حق قانونی سقط جنین، یک بمب را در جامعه آمریکا منفجر کرد. پس از انتشار خبر این حکم، بسیاری از مردم آمریکا به خیابان ها آمده و تظاهرات کردند و سلبریتی های آمریکایی با انتشار پست هایی به این حکم واکنش نشان دادند.

در این بین اما شبکه های اجتماعی و غول های فناوری بدون توجه به واکنش‌های گسترده اجتماعی، تمام‌قد پای اجرایی‌شدن این قانون آمدند و با وضع قوانین برای پلتفرم ها، کارمندان و حتی کاربرانشان، اقدامات گسترده‌ای را برای اجرا و تثبیت حکم دیوان عالی آمریکا آغاز کردند. 

در این گزارش به برخی اقدامات شبکه های اجتماعی و پلتفرم های پرمخاطب در دنیا در واکنش به این حکم پرداخته ایم:

آمازون: ممنوعیت خرید و فروش قرص های سقط جنین

این فروشگاه اینترنتی در پی افزایش تقاضا پس از لغو قانون، فروش قرص Plan B و سایر داروهای ضد سقط جنین را محدود و تایید کرد که محدودیت مقدار موقتی سه واحد در هفته برای این قرص ها قرار داده است.

زنان با حاملگی ناخواسته در آمریکا اکنون ممکن است با انتخاب سفر به ایالت های دیگر رو به رو باشند تا بتوانند این کار را بدون عوارض و ترس از دولت انجام دهند.

اینستاگرام و فیسبوک: حذف تبلیغات قرص‌های سقط جنین

این دو شبکه اجتماعی در آمریکا شروع به حذف پست هایی که در آنها تبلیغ قرص های سقط جنین شده، کرده اند. این پست ها با هدف کمک به زنان ساکن ایالت هایی که سقط جنین را ممنوع کرده اند، منتشر می شوند.

در این مطالب درباره اینکه زنان چگونه می توانند به صورت قانونی و از طریق پست این قرص ها را دریافت کنند، توضیح داده شده است. همچنین از زنان خواسته شده نسخه‌های لازم را برای زنان ساکن این ایالت‌ها بفرستند.

پس از اعتراضات فراوان به این روند، سخنگوی متا اعلام کرد در چهارچوب سیاست‌های این شرکت فروش برخی اقلام مثل اسلحه، الکل، مواد مخدر و دارو ممنوع است.

فیس‌بوک: ردیابی دنبال‌کنندگان خدمات سقط جنین توسط ابزارهای تبلیغاتی 

فیس‌بوک تصمیم گرفت داده های مربوط به افرادی که از وب سایت های مراکز بارداری و سقط جنین بازدید می کنند،‌ را جمع آوری کند. طبق گزارشات منتشر شده صدها مرکز سقط جنین از متا پیکسل در وب‌سایت‌های خود استفاده می‌کنند. این ابزار به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا از افرادی که از وب‌سایت‌هایشان بازدید می‌کنند، بتوانند تبلیغات هدفمند در فیس‌بوک ایجاد کنند.  مراکز سقط جنین دارای مجوز پزشکی نیستند و به HIPAA و سایر مقررات حفظ حریم خصوصی در آنها رعایت نمی شوند.

طبق قوانین متا، متاپیکسل قرار است داده‌های بهداشتی «حساس» را فیلتر کند. شرکت‌های بازاریابی ضد سقط جنین شخص ثالث نیز می‌توانند به داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط این ابزار دسترسی پیدا کنند.

متا: ممنوعیت اظهارنظر درباره لغو قانون سقط جنین توسط کارمندان

نیویورک تایمز با انتشار گزارشی گفت که متا به کارمندانش گفته درباره حکم اخیر دادگاه عالی مبنی بر لغو قانون سقط جنین صحبت نکنند. این شرکت همچنین پیام هایی با این مزمون را در ابزارهای داخلی شرکتش حذف کرده و گفته که اجازه بحث در این باره را در فضای کاری نمی دهد.

در راستای این اقدام، یکی از کارکنان این شرکت با انتشار پستی اعتراض خود را مطرح کرد و نوشت: در پلتفرم داخلی متا، ناظران به سرعت پست‌ها یا کامنت های مربوط به سقط جنین را حذف می‌کنند. بحث و گفتگوهای محدود در گروه‌هایی با حداکثر ۲۰ کارمندان روی می‌دهد که طبق قوانین است. اما اجازه بحث در فضای بزرگ‌تر را نداریم.

گوگل: خارج از محیط کاری درباره موضوع صحبت کنید

گوگل با ارسال ایمیلی به کارکنانش،‌ سیاست این شرکت را درباره لغو قانون سقط جنین اعلام کرد. در این ایمیل آمده: این یک تغییر اساسی برای کشور است و بر بسیاری از ما به ویژه زنان تأثیر می‌گذارد. هرکسی به روش خود به آن واکنش خواهد داد. شاید برای پردازش این موضوع به فضا و زمان نیاز باشد. می توان خارج محل کار درباره آن صحبت کرد. لطفاً مراقب باشید که احساسات همکارانتان را خدشه‌دار نکرده و مانند همیشه با احترام با یکدیگر رفتار کنید.

ارزش سهام شرکت برای ما بسیار مهم است. ما به کار خود ادامه خواهیم داد تا اطلاعات مربوط به مراقبت‌های بهداشتی باروری را در دسترس قرار دهیم. از سوی دیگر به کار برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران ادامه خواهیم داد.

فروش اطلاعات متقاضیان سقط جنین توسط اپل و گوگل

سناتورهای آمریکایی با انتشار نامه ای به رئیس کمیسیون فدرال تجارت این کشور، این دو غول فناوری را به دلیل جمع آوری و فروش اطلاعات شخصی صدها میلیون کاربر موبایل متهم کردند. در این نامه آمده این دو شرکت با استفاده از یک شناسه تبلیغاتی اطلاعات کاربران را جمع آوری می کنند.

سناتورها در این نامه گفتند افرادی که خواستار سقط جنین هستند به خصوص در صورتیکه داده های موقعیت مکانی شان جمع آوری و به اشتراک گذاشته شود، در معرض خطر قرار خواهند گرفت. دلالان داده، اطلاعات موقعیت مکانی افرادی که از وب سایت سرویس های سقط جنین بازدید می کنند را می فروشند.

اپل و گوگل در پاسخ به این ادعا گفتند که حفظ حریم خصوصی کاربران برای ما مهم است و ما در حفاظت از این داده ها تلاش می کنیم. ادعا درباره استفاده از شناسه تبلیغاتی برای جمع آوری داده های کاربران نادرست است.

 با این وجود برخی اتحادیه‌های مرتبط با شرکت‌های فناوری اعلام کردند نگران این موضوع هستند که پلیس برای تفتیش تاریخچه جستجوهای مشتریان، موقعیت جغرافیایی و سایر اطلاعاتی که درباره بارداری آنهاست، حکم دریافت کند. دادستان ها نیز می توانند از طریق احضاریه به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

محدودیت گوگل، کار دست سایت زنان در وب داد

سلامت زنان در سراسر جهان به دلیل مسدود کردن اطلاعات آنلاین حیاتی در مورد سقط جنین توسط الگوریتم گوگل در معرض خطر است. وب سایت زنان در وب، که اطلاعات مربوط به سقط جنین در سرتاسر جهان را ارائه می‌کند، پس از تغییر روش گوگل، شاهد کاهش شدید تعداد بازدیدکنندگان بوده است. این سرویس به زنانی که در کشورهایی با ممنوعیت سقط جنین زندگی می کنند، اطلاعاتی را در این باره می دهد و آنها را با پزشکان زنان و زایمان مرتبط می کند.

منابع:

  • www.reuters.com/world/us/us-tech-industry-frets-about-handing-data-states-prosecuting-abortion-2022-06-24/
  • www.engadget.com/meta-reportedly-bars-employees-from-discussing-215635091.html
  • www.engadget.com/facebook-blocking-posts-about-mailing-abortion-pills-091139044.html
  • www.engadget.com/facebook-meta-pixel-tracking-websites-abortion-services-185249977.html
  • www.engadget.com/lawmakers-google-anti-abortion-sites-104344695.html
  • www.engadget.com/amazon-limits-plan-b-roe-wade-demand-surge-234711157.html
  • www.reuters.com/world/us/disney-other-us-companies-offer-abortion-travel-benefit-supreme-court-strikes-2022-06-24/
  • https://www.independent.co.uk/news/health/abortion-services-google-algorithm-b1872761.html

انتهای پیام/


منبع خبرگذاری:فارس