کابوس های متداول کدام هستند؟

کابوس های متداول کدام هستند؟ کابوس میتواند رویایی وحشتناک و ناخوشایند باشد که دستگاه عصبی شخص را تحریک کرده و در نتیجه شخص به‌طور ناخودآگاه به آن پاسخ عصبی می‌دهد کابوس متداول میتوانند در قالب یک خواب بد شبانه باشند کابوس های شبانه می‌توانند منجر به ایجاد احساس ترس، وحشت و اضطراب در فرد شوند

کابوس ریشه در رویدادهای روز گذشته یا جریانات زندگی شخص دارد و در بعضی موارد می‌تواند به فلج خواب بینجامد.در حال دویدن هستید اما به جایی نمی رسید، در حال سقوط یا در حال دیدن از دست رفتن عزیزتان هستید، اما هیچ کاری نمی توانید در مورد آن انجام دهید.

اگرچه رویاها و کابوس های ما بسیار شخصی هستند و اغلب بر اساس آنچه در طول زندگی و در طول روز برای ما اتفاق افتاده است، به وقوع می پیوندند اما موضوعاتی وجود دارد که همه ما آن را تجربه می کنیم.

مایکل شردل (Michael Schredl) رئیس آزمایشگاه خواب در موسسه مرکزی سلامت روان در مانهایم آلمان به پژوهش هایی دست زده و در این باره گفت: این خواب‌ها به مسائلی مربوط می ‌شوند که هر فردی در زندگی بیداری خود دارد. کلی ‌گویی درباره کابوس‌ها دشوار است، زیرا علم در وهله اول درباره اینکه چرا ما حتی خواب می ‌بینیم به اجماع نرسیده است.

شردل گفت: اما الگوهای اساسی در کابوس ها وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند، آنچه را که مغزتان سعی در بیان آن دارد، ترجمه کنید. درک این الگوها می تواند نقطه شروعی برای شناسایی احساساتی باشد که در ناخودآگاه خود با آنها سروکار دارید.
در این مطالعه، شردل و همکارش بیش از ۱۲۰۰ کابوس را تجزیه و تحلیل کرده و آنها را در موضوعات مشترک دسته بندی کردند.

در ادامه مهمترین این موارد اشاره شده است؛

۱۰. هجوم
خواب دیدن هجوم خزنده های ترسناک یا اشکال مبهم می تواند یک ترس واقعی یا نمادین باشد. شردل می گوید: هجوم می‌ تواند ترس از بیماری یا هر چیز دیگری را که شما شخصاً با موش‌ها یا سوسک‌ها مرتبط می ‌دانید نشان دهد. او گفت: این همچنین می تواند نمونه ای از احساس ناامنی در خانه شما باشد.
۹. حضور شیطانی
این احساس ترسناک وجود دارد که احتمال می ‌دهید یک روح، دیو یا بیگانه در نزدیکی شما وجود داشته باشد. این موضوع می تواند به این معنی باشد که بیننده خواب حضور ترسناک را می بیند، یا صرفاً مشکوک است که یکی نزدیک است. این نوع توهمات خواب اغلب افراد مبتلا به فلج خواب را آزار می دهد. این اختلال خواب ناراحت کننده زمانی اتفاق می افتد که قسمت هایی از مغز که شما را در طول خواب بی حرکت نگه می دارند و قسمت هایی که شما را در خواب نگه می دارند ارتباط نادرست دارند.
۸. فاجعه
آتش‌سوزی، سیل و انفجار هسته ‌ای موضوعات رایج رویاهای بسیاری از مردم هستند که با آخرالزمان اشتباه گرفته می شود. به گفته محققان، اینها می تواند نشانه نگرانی عمومی برای آینده باشند.
۷. احساس نگرانی
مطمئن هستید چیزی مهم یا بزرگ را فراموش کرده اید، اما مطمئن نیستید که چیست؟ بسیاری از مردم در مورد این احساس با ترس و نگرانی خواب می بینند. به نظر می رسد ترس از ناشناخته چیزی است که بسیاری از ما در رویاهایمان آن را می بینیم.
۶. اختلاف نظر
درگیری های بین فردی یکی دیگر از متداول ترین تعارض ها در خواب است. در این سناریوها، بیننده خواب دعوای غیر فیزیکی دارد یا شاهد آن است. به گفته روانشناسی امروز، این رویاها می توانند نمادی از اضطراب اجتماعی شما در رابطه با یک رابطه شخصی باشند.
۵. بیماری و مرگ
نگرانی های مرتبط با سلامتی و مرگ درست در وسط نظرسنجی کابوس ها  قرار گرفته و در ۱۱٫۶ درصد گزارش ها یافت شدند. در این نوع کابوس‌ها، شخص ‌بیننده گزارش می‌ دهد که خود یا یکی از عزیزانش بیمار می ‌شوند، از بیماری رنج برده یا می ‌میرند. این رویاها پیچیده هستند و بسته به آنچه که شخصاً از آن رنج می‌ برید، می ‌توانند جزییات زیادی را نشان دهند.
۴. تعقیب شدن
در این رویاها، ممکن است توسط یک انسان، یک حضور شیطانی یا چیزی که حتی نمی توانید ببینید، تعقیب شوید. در یک کابوس مانند این، وقتی از چیزی فرار می کنید که احساس می کنید وقتی به شما نزدیک می شود، می ترسید. به طور کلی، رویاهایی که در مورد تعقیب شدن هستند معمولاً به این معنی اند که شما نگران چیزی هستید که ممکن است از آن اجتناب کنید.
۳. حوادث
این دسته وسیع از رویاها شامل مضامینی مانند سقوط، خرابی ماشین، غرق شدن و موارد دیگر است. این رویاها ممکن است واقعی تر از آن چیزی باشد که فکر می کنید و ترس از ارتفاع، رانندگی یا اقیانوس را نشان می دهد. شردل می گوید: اما آنها همچنین می توانند نشان دهنده احساسات خارج از کنترل، ترس از مرگ یا احساس ناتوانی باشند.
۲. پرخاشگری فیزیکی
در این سناریوها، رویا بیننده ممکن است مورد حمله قرار گیرد، در یک دعوا شرکت کرده یا شاهد بروز خشونت توسط افراد دیگر باشد. این نوع کابوس ممکن است منعکس کننده اضطراب اجتماعی، ترس واقعی از خشونت یا نگرانی در مورد آسیب پذیر بودن در برابر انتقادات دیگران باشد.
۱. شکست
این کابوس شامل همه چیز می شود، از شکست در رسیدن به هدف، تا دیر رسیدن، گم شدن، ناتوانی در صحبت کردن، از دست دادن یا فراموش کردن چیزی، یا اشتباه کردن. شردل می گوید: رویاهای امتحان ممکن است به این معنی باشد که شما نسبت به توانایی خود در انجام آزمون یا به یاد آوردن یک رویداد خاص نامطمئن هستید.

 

کابوس های متداول میتوانند رویایی وحشتناک و ناخوشایند باشند که دستگاه عصبی شخص را تحریک کرده و در نتیجه شخص به‌طور ناخودآگاه به آن پاسخ عصبی می‌دهد اغلب اوقات تجربیات ناخوشایندی هستند

کابوس های متداول کدام هستند؟