ازدواج موفق و رضایت بخش ۱۰ ویژگی شناخته شده دارد !

ازدواج موفق و رضایت بخش چه ویژگی هایی دارد ؟ ازدواج خوب به معنی ازدواج آسان نیست. به یقین سال های سختی در ازدواج وجود دارد شاید بعد از این همه «زمان با هم بودن» ، از خود بپرسید که آیا بالاخره ازدواج خوبی داشته‌اید یا نه.  یا اینکه هنوز هم از ازدواجتان راضی هستید؟

 اشتباه نکن.  ازدواج خوب به معنی ازدواج آسان نیست.

 دکتر نرگس بیگدلی روانشناس و مشاور خانواده در ادامه این مطلب اضافه میکند زیرا درست برخلاف آنچه که در دنیای مجازی می بینیم که عشق ها و محبت ها بدون تلاش و زحمت ایجاد می شود عظمت زندگی در دنیای واقعی در ورای غلبه بر انگیزه های طبیعی قرار دارد.ازدواج یعنی اولویت‌بندی برنامه‌ها، نیازها و اهداف بلندمدت خودمان بعد از  برنامه‌های شخص دیگری است و سرانجام در خواهیم یافت که برای خوشبختی ازدواج باید تلاش کرد.

سخت است اما لازم است..

زیرا کار عشق پایدار به این معنی نیست که ما به طور طبیعی با هم سازگار هستیم بلکه، به این معناست که هر یک از ما حاضریم کار ماوراء طبیعی را برای یکدیگر انجام دهیم.

ازدواج موفق چه ویژگی های دارد و زوج ها چگونه میتوانند در ازدواج خوشبخت بمانند؟

خوشبخت‌ترین زوجین آن‌هایی نیستند که از سختی، فشار مالی و ضرر در امان باشند حتی آنهایی هم نیستند که کمترین دعوا را با هم دارند. بلکه زوج هایی هستند که آموخته‌اند نکات مثبت بسیار ریز و ماندگار را در یکدیگر پیدا کنند و به آنها وفادار بمانند.

در اینجا یک ارزیابی ساده و 10 مرحله‌ای وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا یک ازدواج شاد  و موفق داشته باشید.

ارزیابی رابطه

  1. چگونه به همسرم پاسخ دهم؟

وقتی با یک دوست تماس می گیرید، فقط در صورتی که دوستتان تلفن را بردارد و صحبت کند، امکان مکالمه و ادامه آن وجود دارد ازدواج موفق چندان متفاوت ازین  نیست.

آیا به طور کلی هیچ «تماسی» از طرف همسرتان دریافت می‌کنید – رفتارها و حرکت‌های مثبت او نسبت به شما چگونه است؟

آیا بعد از شروع ارتباط با پاسخ گرم از طرف او روبرو می شوید؟  یا اصلاً کسی «تلفن را بر نمی‌دارد»؟

جان گاتمن، محقق مشهور ازدواج،  نکات پیش‌بینی‌کننده‌ شگفت‌انگیز را برای برآورد موفقیت زناشویی و نحوه واکنش زوجین به درخواست‌های یکدیگر بیان می کند:

گاتمن دریافت که کسانی که شش سال پس از ازدواج طلاق گرفته بودند، تنها در 33 درصد مواقع به یکدیگر واکنش مثبت نشان می دادند.  زوج هایی که بیش از 6 سال به زندگی مشترک، به طور متوسط ​​87 درصد مواقع به گرمی پاسخ دادند و نیازهای عاطفی همسرشان را برآورده کردند.

البته این نکته به همین جا ختم نمی شود همسران منفی نگر 50 درصد از رفتار مثبت شریک زندگی خود را از دست داده اند.

آنها حتی رفتاری منفی  از آنها را پیش بینی میکنند که در واقع رخ نداده است این علم قرن بیست و یکم نیست بلکه بازتاب حقیقتی کهن و ریشه دار است در فروتنی، دیگران را مهم‌تر از خودتان بدانید در ارتباط با یکدیگر فقط به منافع خود نگاه نکنید، بلکه به منافع دیگران نیز توجه کنید.»

2. همسر (و ازدواج) شما درکجای لیست اولویت های شما قرار دارد؟

مشاوران ازدواج در یک مطالعه نشان دادند، کیفیت زمانی که زوج برای یکدیگر میگذارند به عنوان یکی از سه عامل کلیدی در موفقیت زناشویی نقش دارد.

همزیستی معمولی در زندگی های موازی به سادگی باعث ارتباط نزدیک میان زن و شوهر نمی شود  .  مشاوران به میزان  ارتباط لمسی در میان یک زوج سالم در هر روز  اشاره کرد و خاطر نشان کرد که این میزان ارتباط لمسی لازمه هر رابطه زناشویی می باشد.

حتی در “زمانی که شما به هم فکر میکنید ، و همسرتان  را در تصمیم گیری های خود لحاظ می کنید.”

مهم است .

در ارزیابی رابطه خود، به این فکر کنید که آیا همسرتان ذاتاً می‌داند که  در این رابطه شما او را بیشتراز حتی بچه ها و کارتان و یا گوشی تلفنتان مهم میدانید؟ اینها نکات مهمی است که همسرتان باید بداند . هرچند شاید به نظر شما ساده باشد.

3 چقدر به همسرم احترام می گذارم؟

گاهی اوقات، میزان ضعف و شکست ما در زندگی کاسته می شود وقتی یک نفر بفهمد چقدر برای دیگران ارزشمند است. در واقع آنها برای انسانیت ما ارزش قائلند و نه چیز دیگری.

پس کاستی های همسرتان را نادیده بگیرید و او را بخاطر امتیازاتش تشویق و تقدیر کنید.

 

4 چگونه زندگی جنسی خود را توصیف کنم؟

رابطه جنسی، باعث « موفقیت و خوشبختی در ازدواج» نیست.  اما می تواند به خوشبختی و خوشحالی طرفین کمک کند.

بله، رابطه جنسی ارتباط پیچیده ای با حل مشکلات و کمبودها و خودخواهی ها و اولویت بندی ها دارد.

سکس به عنوان یک دنیای کوچک ، بقیه روابط ما را در زندگی تحت الشعاع قرار میدهد و به نوعی گویای سایر عملکرد ما در ازدواج است اینکه چقدر آسیب پذیر، چقدر «گستاخ و بی شرم» هستیم؟  چقدر فداکار، متعهد، پرشور هستیم؟

از خود بپرسید که شما یا همسرتان از چه چیزی در اتاق خواب بیشتر ناامید و دل شکسته هستید به احتمال زیاد، زاویه ارتباطی فراگیرتری وجود دارد که باید روی آنها کار کرد اکنون میتوانید روش شگفت انگیز موثر برای بهبود زندگی جنسی خود را پیدا کنید.

5. از نظر عاطفی، روحی، جسمی، اجتماعی چقدر «با هم» هستیم؟

این ما در زندگی مشترک در کنار همسرمان هستیم لازم است اما کافی نیست . مهم است بدانیم که از لحاظ عملکرد عاطفی و احساسی چقدر مفید هستیم و چقدر حضور داریم؟

چیزهای زیادی وجود دارد که می تواند شما را به طور فعال از یکدیگر جدا کند: برنامه های شخصی متفاوت.  تلفن همراه ،  بچه ها  و البته خیال پردازی های یا اعتیاد به مسائل مختلف.

بنابراین در ارزیابی رابطه خود به این فکر کنید که آیاشما و همسرتان صرفا یک هم خانه هستید یا هر دوی شما فعالانه برای برقراری ارتباط سرمایه گذاری می کنید؟ زیرا حالت پیش فرض ازدواج، یکی شدن نیست بلکه جدا شدن است. ***جداشدن از “منیّت” ها***

  1. آیا ما مهربانی و سخاوت را تمرین می کنیم ؟

تحقیقات نشان داده ، مهربانی به عنوان پیش‌بینی‌کننده کلیدی ظرفیت ازدواج برای تحقق و تحمل عمل می‌کند.  اما صرفاً این نیست که نوشیدنی مورد علاقه همسرتان را در کافی شاپ برای او بخرید یا شرایطی را که او دوست دارد بپذیرید.  ما از مهربانی صحبت می کنیم یعنی عاطفه قلبی و هرعملی که از عمق جان ما بر آید و باعث شادی و رضایت طرف مقابلمان بشود.

به عنوان یک قاعده، زوج های خوشبخت اجازه نمی دهند که درگیری و بحث ها آنها را تحقیر کند.  آنها به جای حذف یکدیگر ، مشکل را حل می کنند.

7 چقدر به هم متعهد هستیم؟

ازدواج و در کنار دیگری روزهای عمر را سپری کردن وفاداری ، همدلی و تعهد میخواهد . ازخودمان بپرسیم ذر هنگام مشکلات و سختیها تا چه حد پایبند به تعهداتمان هستیم و تا چه حد میتوانیم د سختیها و مشکلات یار و همراه همسرمان باشیم ؟؟ یا اینکه در هنگام مشکلات میدان را خالی میکنیم؟ و همسرمان را در مواجهه با سختیها تنها میگذاریم؟

  1. چقدر از یکدیگر سپاسگزاریم؟

نویسنده اریک بارکر می‌نویسد: «افراد در روزهایی که شریک زندگی‌شان کاری متفکرانه برایشان انجام می‌دهد، قدردانی بالاتری را تقدیم می‌کنند، و چنین قدردانی، کیفیت روابط بالاتری را در روزهای بعد پیش‌بینی می‌کند… به طور کل میزان قدردانی و سپاسگزاری ما از همسرمان در مقابل کارهایی که برای ما انجام میدهد تعهدات و پیوند میان ما را قوی تر می کند و کمتر احتمال جدایی وجود خواهد داشت.»

عجیب نیست که بگوییم:

قدردانی(بیشتر) = ازدواج رضایت بخش(تر)

قدردانی ما را به سمت مسیر درست هدایت می کند.

بهتر از آن، ما را از عنوان «وجود تو چه نفعی برای من دارد؟» دور کرده و به سمت فروتنی می‌کشاند.

  1. آیا ما برای چیزی فراتر از خود زندگی می کنیم؟

بله، مظنونین معمولی در این گفتگو وجود دارند.بسیاری از مطالعات نشان می دهد زمانی که زوجین اعتقادات مذهبی منظم دارند، و به اصول اعتقادی یکدیگر احترام میگذارند، ازدواج موفق و شادی بیشتری تجربه میکنند و خشونت خانگی کمتر و زندگی جنسی بهتری دارند.

 

  1. چقدر حاضریم همدیگر را ببخشیم؟

بخشش به ما می گوید، عشق ما بزرگتر از راه هایی هست که در آن  شکست خورده ایم.ارزش شما برای من فراتر از توانایی شما و عملکرد شماست و وقتی کسی شما را کاملاً همانطور که هستید می بیند، و شما را دوست دارد، سخت است که ازدواج نکنید اما بخشش باعث نمی شود که عذر و دلیل ما برای قصور و اشتباهات بیشتر شود.

ختم کلام اینکه ازدواج موفق و خوب به معنی ازدواج آسان نیست. به یقین سال های سختی در ازدواج وجود دارد 

ازدواج موفق و رضایت بخش ۱۰ ویژگی شناخته شده دارد