راز تاب آوری بیشتر در زنان نسبت به مردان چیست؟

راز تاب آوری زنان / طاهر عزیز پور / روانشناس و مترجم

ثابت شده است که تاب آوری، یکی از کلیدهای موفقیت در روند سیر عمر است: مطالعات اسکارلاک نشان می دهد که زنان، به طور کلی، هر چه سنشان بالاتر می رود، نسبت به مردان تاب آورتر می شوند. با بالا رفتن سن، تفاوت های زیست شناختی و وراثت ژنتیکی نقش مهمی در سلامت ما ایفا می کنند، اما تاب آوری، که یک مفهوم مبهم پذیرفته شده است، نیز می تواند بر پاسخ بیولوژیکی ما به استرس و در نتیجه بر بیماری های قلبی و نارسایی های شناختی هم تأثیر گذار باشد.

منبع تاب آوری چیست؟

او می گوید: تاب آوری در سنین خیلی پایین شروع می شود حتی قبل از اینکه پسر ها و دخترها خواندن را یاد بگیرند. شما با سر و کار داشتن با عوامل استرس زای کوچکی که می توانید از آن ها بیاموزید، تاب آور می شوید.
زنان به نسبت مردان فرصت بیشتری برای یادگیری این تاب آوری دارند. بخشی از آن به این دلیل است که زنان، بیشتر در معرض استرس هستند؛ استرس های ناشی از محرومیت از امتیازات و مزایایی که به طور طبیعی پسران از آن برخوردارند. و این اتفاق در طول زندگی زنان، بارها و بارها ادامه می یابد در حالی که مسئولیت ها و انتظارات مختلفی را به نسبت مردان به دوش می کشند، هنوز مسئولیت های مادرانه بیشتری را بر عهده دارند و بار عاطفی بیشتری را در خانواده تحمل می کنند. از طرفی، تعصب جنسیتی که وجود دارد یا شما را از پا در می آورد یا تبدیل به یک امر عادی برای شما می شود.

منبع دوم تاب آوری در زنان چیست؟

بسیاری از جامعه شناسان، این منبع را با روابط جنسیتی در طول زندگی مرتبط می دانند. اسکارلاک می گوید: این بدین معنی است که زنان شبکه های اجتماعی غنی تری نسبت به مردان دارند که فقط محدود به روابط کاری، ورزشی یا فعالیتی نمی شود.

سوزان فالکمن، فارغ التحصیل دانشگاه برکلی کالیفرنیا، دهه آخر زندگی حرفه ایش را به عنوان استاد پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو گذراند. اولین مطالعه بزرگ او در رابطه با این موضوع بود که چگونه مردان آموختند تا در طول بدترین سال های درگیری با بیماری همه گیر ایدز، از یکدیگر مراقبت کنند. از اینجا بود که او افرادی را دید که ،بخصوص با افزایش سن، مراقبت کردن را فرا می گرفتند و در آن موفق بودند.

وی خاطر نشان می کند که به پسران از سنین بسیار پایین، استعاره هایی ورزشی تلقین می شود:
تو نباید تسلیم شوی
تو باید بعد از موفقیت، همچنان به راهت ادامه دهی
تو باید برایش بجنگی
شانس دومی در کار نیست
فقط باید سخت تر بجنگی

“من فکر نمی کنم که زنان با چنین استعاره هایی بزرگ شده باشند.
تقریبا همه زنان، با تهدیدها و چالش هایی مانند تهدید جسمی آشنا هستند، تهدیدهایی که باید کنترل شوند، اما نکته مهم این است که باید درک شوند. او می گوید: “من فکر می کنم که همه این استعاره ها، تهدیدها و چالش ها از سنین خیلی پایین در ذهن مردان و زنان حک می شود.”

فالکمن و همسرش، هر دو در دهه ۸۰ زندگی شان هستند. هر دوی آن ها با دوستانشان ناهار می خورند. خانم فالکمن می گوید: زمانی که من و دوستان همجنسم در مورد مسائل خاصی صحبت می کنیم، همسرم میز را ترک می کند. مسائلی مانند: صحبت در مورد روابطمان با بچه ها، عروس و دامادهایمان. چرا که مردها ترجیح می دهند در مورد مسائلی صحبت کنند که عالی و زیباست، اما در واقعیت چنین نیست و همه چیز عالی و زیبا نیست. شکایت در مورد فرزند، عروس، داماد یا نوه از نظر اجتماعی قابل قبول نیست. شما نمی توانید این کار را در ملأ عام انجام دهید. اما با دوستان مؤنث خود می توانید خیلی راحت همه این ها را بیرون بریزید. حتی زنان در غذاخوری مرکز سالمندان نیز در مورد این که در چه خانواده ای بزرگ شده اند، صحبت می کنند. بسیاری از زنان این کار را انجام می دهند اما این موضوع در مردان خیلی کمتر اتفاق میفتد. خانم فالکمن با لبخند ادامه می دهد: “من نمیدانم مردها درباره چه چیزهایی صحبت می کنند!