تامین آب شرب کرمانشاه در اولویت شرکت آبفا قرار گیرد

فرماندار: تامین آب شرب کرمانشاه در اولویت شرکت آبفا قرار گیرد

 فرماندار شهرستان کرمانشاه با اشاره به قطعی مکرر آب شرب کلانشهر کرمانشاه و اینکه نیمی از جمعیت استان در این شهر قرار دارد، گفت: تامین آب شرب شهر کرمانشاه باید در اولویت ویژه شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه قرار گیرد.

احوال کرمانشاه به گزارش خبرنگار ایرنا « فضل الله رنجبر» روز یکشنبه در جلسه بررسی مشکلات تامین آب شرب شهرستان کرمانشاه در سرسرای شرکت آب و فاضلاب استان، به برنامه حفاری چند حلقه چاه برای تامین آب شرب شهر کرمانشاه در راستای جلوگیری از کم آبی در سال جاری اشاره کرد و از شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه ای استان خواست هرچه سریع‌تر با راه اندازی تصفیه خانه شهر کرمانشاه نسبت به تامین آب شرب از سد گاوشان اقدام کنند.

او همچنین به فرسودگی بخش زیادی از شبکه آبرسانی شهر کرمانشاه اشاره کرد و از شرکت آبفای استان خواست در راستای جلوگیری از هدر رفت آب ناشی از شکستگی خطوط انتقال، تعویض قسمتی از این شبکه آبرسانی را در سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار دهد.

فرماندار کرمانشاه در بخش دیگر از سخنان خود با قدردانی از خدمات شرکت آب و فاضلاب در حوزه آبرسانی روستایی از این شرکت خواست یکی از اولویت های خود در سال جاری را اتمام پروژه های نیمه تمام قرار دهد.

رنجبر تامین آب شرب را مانند نان از اولویت های بسیار ضروری و جدی مردم دانست که تعطیل بردار نیست و گفت: به هیچ وجه نمی شود تامین آب شرب مردم را عقب انداخت لذا باید تمام تدابیر و تلاش در این خشکسالی این باشد که کمبود آب شرب نداشته باشیم.

او همچنین از بخشداران و شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه خواست در یک کمیته برنامه ریزی تمام مشکلات تامین آب شرب روستایی را احصا و برای رفع آن اقدام کنند.

نماینده عالی دولت در شهرستان کرمانشاه همچنین، خواستار نظارت دقیق و منظم بخشداران و دهیاران از روند جریان آب شرب روستاها به ویژه تانکر های آبرسان سیار شد و همچنین از آنها خواست رسیدگی به امور آب را در  اولویت کاری خود قرار دهند.

وی همچنین با اشاره انشعاب های غیر مجاز فراوان در سطح روستاها و حاشیه شهرها عنوان کرد بخشداران و دهیاری ها باید از کوچکترین مشکلات در ارتباط با آب روستاییان اطلاع داشته باشند و با هماهنگی شرکت آبفا در سریعترین زمان ممکن آن را حل کنند.

رنجبر در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به کاهش چشمگیر بارش باران و خشکسالی در استان گفت: به منظور هشدار به مردم برای مدیریت صحیح مصرف آب باید زنگ خطر و هشدار را به صدا در آوریم.

در ادامه این جلسه بخشدار بخش مرکزی شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه این حوزه ۲۸۰ روستا دارد خواستار نصب یک مدیر ویژه رسیدگی به مشکلات آب شرب در این بخشداری شد.

«علی فتحی» در ادامه، فرسودگی خطوط لوله های انتقال اب شرب روستایی و شکستگی مکرر آنها، انشعاب فراوان غیرمجاز، اختلاف روستاییان بر سرآب، سرقت تجهیزات مجتمع های آبرسانی و تابلو برق چاه های آب را از مهم‌ترین مشکلات حوزه آب روستایی عنوان کرد و خواستار اصلاح و تعمیر خطوط انتقال و شبکه توزیع آّب و تجهیز مخازن، مجتمع های آبرسانی شد.

قطعی مکرر برق منجر به قطعی طولانی مدت آب در بخش سرفیروز آباد می شود

بخشدار سرفیروزآباد شهرستان کرمانشاه نیز در این جلسه؛ مهم ترین مشکل این بخش را سرقت تجهیزات آب و برق عنوان کرد و خواستار نصب دیزل های برقی در مجتمع های آبرسانی شد.

«شهاب الدین شفیعی» با بیان اینکه بخش سرفیروزآباد ۲۳۰ روستا دارد، توضیح داد: معمولا هر مجتمع آبرسانی در این بخشداری به روستاهای زیادی باید آبرسانی کند، با قطعی چند دقیقه ای برق آب روستاهای انتهایی خطوط لوله کشی مدت زیادی قطع می شود، بنابراین باید دیزل های برق در مجتمع نصب شود که با قطعی برق، جریان آب متوقف نشود.

او در ادامه خواستار بهینه سازی چشمه های آب و چاه های آبرسانی شد و گفت: بسیاری از مشکلات آب شرب این منطقه با کمی تدبیر مانند احداث چاه های جدید و بهینه سازی چشمه های نزدیک، قابل حل است.

شفیعی همچنین یکی از مشکلات کمبود آب در بخش سرفیروزآباد را اختلاف روستاهای بالادست و پایین دست، معارضان اجتماعی و شکستن خطوط لوله آب برای مصارف کشاورزی و همچنین انشعاب غیر مجاز عنوان کرد.

دیگر بخشداران شهرستان کرمانشاه نیز دراین جلسه بر مصرف بی رویه آب توسط روستاهای بالا دست و افت و کمبود آب شرب در روستاهای پایین دست تاکید کردند، همچنین یکی از مشکلات مشترک همه بخشداری ها انشعاب های غیر مجاز شهری و روستایی، هدر رفت آب به دلیل فرسودگی خطوط انتقال آب بود و خواستار اصلاح ، تعمیر و تجهیز مجتمع های آبرسانی شدند.