اضطراب نوجوانان به زبان ساده و کاربردی ( دوره آموزشی )

اضطراب نوجوانان

اضطراب نوجوانان بسیار متداول است اختلالات اضطرابی در دوره نوجوانی نسبتا شایع و فراگیر هستند در دوره نوجوانی نسبتا شایع و فراگیر هستند؛ برخی آمارها نشان می دهند از هر چهار نوجوان، یک نفر اختلالات اضطرابی را تا سن 24 سالگی تجربه می کند. از آنجا که دوره نوجوانی بحران هویتی، تعلق به گروه هم سن و سال مناسب و انتخاب رشته…به همراه دارد

برای اینکه علائم اضطراب را در نوجوان خود بهتر تشخیص دهید دپارتمان علوم رفتاری و روانشناسی معاونت آموزش جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه دوره ای را با تدریس سپیده سلطانی پور برگزار میکند در این دوره به زبان ساده با اضطراب و تفاوت آن با استرس آشنا می شویم.

علاقه ­مندان می­توانند با شماره تلفن­های ۳۱۰۳۱-۰۸۳ (داخلی ۳۱۵ ،۳۱۶ و ۳۱۷) برای ثبت نام تماس حاصل فرمایند.

 

هر نوجوان طیفی از اضطراب ها را تجربه می کند.نوجوان مضطرب اغلب در مورد مشکلاتش ناراحت و نگران است. این نگرانی به حدی است که می تواند در درازمدت منجر به افسردگی شودو در بیشتر موارد اضطراب تنها اختلال موجود نیست و در دراز مدت اضظراب درمان نشده به افسردگی، حملات پنیک و دردهای بدنی و…منجر می شود.

برای اینکه علائم اضطراب را در نوجوان خود بهتر تشخیص دهید، علائم زیر را مد نظر قرار دهید.مهمترین علائم رفتاری اضطراب در نوجوانان شامل اجتناب از روابط اجتماعی یا بیرون رفتن، انزواطلبی، به هم ریختن ریتم خواب و بیداری، اصرار به همراهی نزدیکان در یک موقعیت خاص، اجتناب از برقراری تماس چشمی با دیگران و استفاده از هر نوع دارو یا دخانیات برای آرام کردن خود می شود.

علائم جسمی اضطراب در نوجوانان نیز شامل: تکرر ادرار، اختلال در خواب، درد یا تنش در عضلات، بی قراری، پرحرفی و درد قفسه سینه، افزایش ضربان قلب، سردرد، تعریق، درد و اسپاسم معده، خشکی دهان و درد شکم می شود.

علائم روانی اضطراب در نوجوانان نیز عدم تمرکز،پریشانی و فراموشی، دشواری در انجام یک کار، خصوصاً تکالیف مدرسه می باشد.
براساس تحقیقات انجام شده، بسیاری از نوجوانان دریافته‌اند پس از چند هفته تمرین مداوم و روزانه است که می‌توانند احساس آرامش را بعد از جلسه تمرین حفظ کنند.

بر اساس نشانه‌هایی که در بالا ذکر شد، اگر سطح اضطراب بالایی دارید، این دوره می تواند برای شما مفید واقع شود. متاسفانه آمارها نشان می دهند حدود ۱۳٪ از نوجوانان مضطرب حمایت های دارو درمانی روانپزشکی و روان درمانی را دریافت می کنند.

در این دوره به زبان ساده با اضطراب و تفاوت آن با استرس آشنا می شویم.تکنیک هایی برای مدیریت اضطراب و اصلاح افکار شرح داده می شود.روش های کنار آمدن با اضطراب را می آموزیم و به عبارتی یاد میگیریم درمقابل آن به جعبه ابزاری از جدیدترین روش های درمانی روانشناسی مجهز شویم.