اضطراب اطلاعاتی چیست ؟

اضطراب اطلاعاتی چیست ؟ حس سرخوردگی حاصل از احساس گناه به واسطه با خبر نبودن یا دیر با خبر شدن از اخبار شبکه‌های اجتماعی نوعی اضطراب اطلاعاتی است.

قربانعلی تنگ شیر استاد دانشگاه در ادامه این مطلب آورده است : بسیاری از کاربران اذعان دارند زمانی که در شبکه حضور ندارند نیز به اتفاقات شبکه و آنچه در آن در حال به وقوع پیوستن است فکر می‌کنند و همواره در اضطراب ناشی از با خبر نبودن از وقایع قرار دارند.
کاربران شبکه‌های اجتماعی از همه قابلیت‌ها و امکانات متنوع آنها به یک میزان و در یک سطح استفاده نمی‌کنند.

کاربران اینترنتی را بر حسب میزان و نوع مصرف با شبکه‌های اجتماعی می‌توان به شکل‌های مختلف دسته‌بندی کرد.

کاربران حرفه‌ای: فعال‌ترین، حرفه‌ای‌ترین و کلیدی‌ترین اعضای شبکه اجتماعی (کاربران ماهر) هستند که پس از ورود به سرعت با محیط انطباق پیدا می‌کنند.
کاربران فراغتی: کاربران به نسبت منفعل سایت‌های شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند که دریافت و تولید کمتری در این رسانه‌ها دارند و استفاده کمتری می‌کنند.
کاربران به دنبال سرگرمی: هر روز به سایت مراجعه می‌کنند و بخشی از زندگی آنها شده و استفاده تفننی دارند- تماس با دوستان و خانواده.
کاربران تجاری: به مزایا و کاربردهای مفید شبکه‌های اجتماعی آشنا هستند و کارهای تجاری انجام می‌دهند برای سفرهای بین‌المللی، ورزش و آموزش.
کاربران پرمشغله: تماس با افراد مختلف و به صورت گروهی کار می‌کنند و در جهت پر کردن اوقات خود هستند.
کاربران نگران: این عده تردیدهایی درباره وضعیت امنیت و حریم خصوصی‌شان در این شبکه ها دارد کمی تردید و نگرانی دارند.
کاربران بدبین: این گروه کمترین تمایل و رغبت را برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی را دارند آنها شبکه‌های اجتماعی را غیر مفید و استفاده از آنها را بیهوده توصیف می‌کنند.

اضطراب اطلاعاتی

حس سرخوردگی حاصل از احساس گناه به واسطه با خبر نبودن یا دیر با خبر شدن از اخبار شبکه‌های اجتماعی نوعی اضطراب اطلاعاتی است. بسیاری از کاربران اذعان دارند زمانی که در شبکه حضور ندارند نیز به اتفاقات شبکه و آنچه در آن در حال به وقوع پیوستن است فکر می‌کنند و همواره در اضطراب ناشی از با خبر نبودن از وقایع قرار دارند.

کاربرانی که از اضطراب اطلاعاتی رنج می‌برند، دائماً نگران هستند که از اخبار و اطلاعات مهم جا بمانند.

آنها ممکن است احساس کنند که باید تمام وقت خود را صرف گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی کنند تا از همه چیز باخبر شوند. این امر می‌تواند منجر به استرس، اضطراب و حتی افسردگی شود.

 

اضطراب اطلاعاتی چیست ؟ حس سرخوردگی حاصل از احساس گناه به واسطه با خبر نبودن یا دیر با خبر شدن از اخبار را اضطراب اطلاعاتی میگویند