۸۹ بازی برای پرورش تاب‌آوری در کودکان

۸۹ بازی برای پرورش تاب‌آوری در کودکان اثر دکتر کتاب دکتر اسماعیل سعدی پور و دکتر سمانه محمدی شمیرانی و توسط انتشارات رشد منتشر شده است

مطالعه‌ علمی تاب‌آوری حدود چهار دهه‌ی پیش شکل گرفت، زمانی که پژوهشگران به پدیده‌ی سازگاری مثبت در گروه‌هایی در معرض خطر، توجه کردند. مدت‌‌‌هاست که محققان برای درک بهترِ اینکه چرا بعضی کودکان در شرایط سخت رشد می‌کنند در حالی‌که سایر کودکان چنین نیستند، مفهوم تاب‌آوری در کودکان را مورد مطالعه قرار داده‌اند. اما تاب‌آوری دقیقاً به چه مفهومی اشاره دارد؟

به طور کلی، تاب‌آوری به عوامل و فرآیندهایی اطلاق می‌شود که در مواجهه‌ی فرد با شرایط ناگوار، او را از خطر رفتارهای مشکل‌زا و آسیب‌های روان‌شناختی دور نگه می‌دارد و برایش نتایج مثبتی به ارمغان می‌آورد. به عبارت دیگر تاب‌آوری به‌معنای ظرفیت مثبت افراد برای سازگار شدن با استرس و فاجعه است. این مفهوم همچنین، مشتمل است بر توانایی فرد در بازگشت به تعادل اولیه بعد از انقطاع و شکست.
فرد برخوردار از تاب‌آوری دارای سیستمی سازگارانه است که می‌تواند مقاومت او را در مقابل عوامل خطرساز آینده تأمین کند. درواقع مفهوم تاب‌آوری حاکی از عوامل محافظتی فردی و محیطی در برابر آسیب‌هایی است که می‌توانند به بیماری‌های روانی منجر شوند. به عقیدۀ نوبل، تاب‌‌آوری توانایی فرد در به‌کاربستن توانایی‌های خود برای مقابله با چالش‌ها، سختی‌ها، و گرفتاری‌ها است.

بازی برای تاب آوری کودکان و افزایش تاب آوری کودکان با استفاده از بازی یک هدف آموزشی روش مند است که بسیار راحت تامین خواهد شد ، بازی  که میتواند شامل فعالیت های بدنی و هنری و … باشد زمان و ابزاری بسیار عالی برای آموزش و ایجاد تاب آوری کودکان است .
بطور کلی ورزش بهترین ابزاردر توسعه تاب آوری است همگان براین نکتهع واقف هستند که کودکان در سن دبستان، بسیار  مشتاق و با انگیزه و سازگار هستند، بنابراین،  آموزش و معرفی مفهوم تاب آوری به آن ها بسیارساده تر از آموزش تاب آوری به بزرگسالان و سالمندان خواهد بود.
منابع و ابزارهای متنوعی برای توسعه و یا آموزش تاب آوری در واحد های آموزشی و یا در محیط های غیر سازمانی جهت ایجاد تاب آوری  وجود دارد که کم و بیش با آنها آشنا هستیم  اما بدون شک “بازی” یکی از بهترین راه هاست. مسیر آموزش تاب آوری کودکان به یقین بازی و فعالیت هایی است که د رگستره این مفهوم قرار میگیرد .

تاب آوری انعطاف‌پذیری و توانایی «بازگشت» پس از چالش‌ها و زمان‌های سخت است. برای کودکان، چالش‌ها و زمان‌های سخت شامل تجربیاتی مانند شروع مدرسه یا مهدکودک جدید، تغییر خانه یا ورود یک خواهر یا برادر به خانواده است. چالش‌ها همچنین می‌توانند شامل تجارب جدی مانند قلدری، فروپاشی خانواده، بیماری خانوادگی یا مرگ باشند.
کودکان با مجموعه ای از چالش‌ها رو به رو هستند و میزان اضطراب و افسردگی بنا به دلایل عدیده رو به افزایش است.
در منزل یا مدرسه یا زمین بازی و سالنهای ورزشی و در طول انجام فعالیت‎‌ها؛  سخت رویی و تمرین پذیری و میزان پشتکار بیشتر، می‌تواند به آنها در رویارویی بهتر کودکان با چالش‌های زندگی روزمره کمک کند.
 فعالیت بدنی و بازی در قالب های هنری میتواند در تقویت مهارتهای ارتباطی  کلامی کودکان نقش داشته باشد 

ورزش حرفه ای کودکان را با زندگی قهرمانان و شیوه های حل مساله و توانایی عبور از موانع پیش رو آشنا خواهد کرد مطالعات نشان داده است ورزش و بازی میتواند در توسعه سرمایه اجتماعی کودکان و همچنین خلاقیت و هوش هیجانی آنها یاری رسان باشد  بازی میتواند بر روند قانون پذیری و جامعه پذیری و پذیرش نقش های فرهنگی کارساز و موثر باشد. همگی این عوامل در کنار همدیگر مسیر توسعه تاب آوری و بهباشی و سلامت روان را تسهیل میکنند .
۸۹ بازی برای پرورش تاب‌آوری در کودکان اثر دکتر اسماعیل سعدی پور و دکتر سمانه محمدی شمیرانی و توسط انتشارات رشد منتشر و در اختیار علاقه مندان است  .

 

منبع : خانه تاب آوری