شهر دوستدار سالمند به استان ها ابلاغ شد

شهر دوستدار سالمند به استان ها ابلاغ شد راهبردهای متناسب با شهر دوستدار سالمند در افق 1410 تعریف و برنامه ریزی می شود

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، مشارکت اجتماعی سالمندان به بهبود سلامت عمومی و کاهش خطر بیماری ها کمک کرده و مانع انزوای اجتماعی و تنهایی و تقویت سلامت روانی و جسمانی در آنان می شود.

یکی از مهمترین جنبه های مشارکت اجتماعی حضور این افراد همانند دیگر شهروندان در شهر و بهره برداری از امکانات شهری است. هفتم مهرماه همزمان با روز سالمند، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در گفت وگویی با «ایران» خبر داد، طرح «الگوی بومی شهر دوستدار سالمند» در مسیر تصویب قرار گرفته است. حالا در کمتر از یک ماه این سند ابلاغ شده است. اما پس از ابلاغ این سند چه اقداماتی باید انجام شود؟

راهبردهای متناسب با شهر دوستدار سالمند در افق 1410 تعریف و برنامه ریزی می شود

مژگان رضازاده، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در گفت وگو با «ایران» با اشاره به اینکه سندی که به دستگاه های اجرایی استان ها فرستاده شده الگوی ملی است، گفت: هر استان باید این سند را بر اساس زیست بوم خود اجرایی کند.
وی افزود: هر استانی باید با حضور دستگاه های عضو و با راهبری و مشارکت قوی شهرداری و استانداری در شهر خود، سند راهبردی دوستدار سالمند استان را بر اساس زیست بوم خود تهیه و سپس آن را اجرایی کند.
رضازاده با بیان اینکه در مکاتباتی که با استان ها داشتیم از آنها خواسته ایم تا نشست ها و رایزنی اولیه را در استان ها انجام دهند، گفت: از آنها خواسته ایم تا در مرحله بعد برای تهیه سند بومی استان خود اقدام کنند تا استانداردهای محورهای اجرای طرح محیط دوستدار سالمند تدوین شود.
وی با تاکید بر بین المللی بودن این طرح افزود: برای آموزش و نظارت در استان ها مرحله به مرحله از متخصصان مختلف داخلی و مشاورین بین المللی استفاده می کنیم و آموزش های مختلف را ارائه می دهیم.
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با تاکید بر اینکه اولویت این شورا استان هایی است که تعداد سالمندان بیشتری دارند، گفت: استان گیلان در رتبه اول بیشترین سالمند را در خود جای داده و در رتبه دوم و سوم به ترتیب استان های مازندران و تهران قرار دارند.
رضازاده با اعلام اینکه استان های اصفهان، یزد و کرمان استان های علاقه مند به فعالیت برای سالمندان هستند، افزود: منتظر پاسخ کل استان ها به سند ابلاغی هستیم و به محض اینکه همه استان ها علاقه مندی خود را اعلام کنند، برنامه ریزی آموزشی سند راهبردی محیط دوستدار سالمند را شروع خواهیم کرد.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور افزود: براساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی، شهر دوستدار سالمند در 8 محور حمل و نقل، فضاهای باز و بناهای عمومی، مسکن، مشارکت اجتماعی، احترام و پذیرش اجتماعی، مشارکت مدنی و اشتغال، ارتباطات و اطلاعات و حمایت اجتماعی و خدمات بهداشتی دنبال می شود. به طوری که سالمند در شهر و در هر زمانی به راحتی بتواند به هر مکانی برود و در محیط اجتماعی زندگی راحتی داشته باشد و حتی اگر قرار است دوران سالمندی را در منزل خود بماند، با احساس آرامش زندگی راحتی داشته باشد و هر وقت که احساس نیاز داشت با حفظ منزلت و احترام بین نسلی در جامعه مشارکت فعالی داشته باشد. در سند شهر دوستدار سالمند همه سازمان ها و نهادهای مرتبط با سالمندان دخیل هستند تا با بهره گیری از توان و پتانسیل موجود، چشم انداز و راهبردهای متناسب با شهر دوستدار سالمند را در افق 1410 تعریف و برنامه ریزی کنند.

 

 شهر دوستدار سالمند به استان ها ابلاغ شد